Vedrørende medieomtale af Hjertehusene den seneste tid
- christinelinaaholm
- 14. aug.
- 3 min læsning
Opdateret: 15. aug.
Ovenpå den seneste måneds kritiske medieomtale af Hjertehusene har jeg, Lene, brug for at korrigere og nuancere fremstillingen af Hjertehusene og vores seks bosteder.
Medieomtalen dækker to sager, som skal holdes adskilt:
Socialtilsyn Midts skærpede tilsyn med hjertehusene.
Johnny Hast Hansen - min bror - der ikke længere er deltidsansat bogholder i Hjertehusene.
Socialtilsyn Midt
Hjertehusene har fået tre påbud og skærpet tilsyn efter tilsynsbesøg. Vi tager kritikken meget alvorligt og er trukket i arbejdstøjet for at forbedre de områder, hvor Socialtilsyn Midt peger på kvalitetsmangler. Selvom Socialtilsyn Midt kun finder mangler på én afdeling, så gældere afgørelsen for alle seks afdelinger.
Vi er i fuld gang med at indfri kravene til de tre handleplaner, som Socialtilsyn Midt har forlagt for at droppe det skærpede tilsyn.
Hjertehusenes ledelse bliver i medierne fejlagtigt fremstillet som at drive bosteder for egen vindings skyld. Hjertehusene fremlægger derfor disse fuldt gennemsigtige fakta om økonomien i Hjertehusene.
Det er en myte at ledelsen i Hjertehusene skummer fløden til egen vindings skyld
Fakta: Lene Hast Møllegaard, tilbudsleder og ejer af Hjertehusene, tjener 60.000 kr. før skat pr. måned. Det svarer til 720.000 kr. og udgør 2,2 % af de samlede personaleomkostninger for regnskabsåret 2024.
Det er en myte at Hjertehusene bruger mange millioner af skatteborgernes penge til egen vindings skyld.
Fakta: Hjertehusene har udbetalt 0 kr. i udbytte i de seneste tre regnskabsår 2022, 2023 og 2024). Hjertehusene brugte 96,2 % af indtægterne i 2024 på personaleomkostninger, herunder særligt løn til medarbejdere. Hjertehusene har for seneste regnskabsår (2024) et årsresultat på 784.412 kr. efter skat ud af de samlede indtægter på 34.250.842 kr.
Dokumentation
Vores tiltag
Vi iværksætter følgende tiltag som led i handleplanerne.
Vi vil:
Arbejde med kontinuering kompetenceudvikling, så alle vores medarbejdere kender og bruger de faglige metoder og tilgange.
Gøre brug af ekstern sparring, fx fra VISO (Den Nationale videns- og spcialrådgivningsorganisation) for at opnå dokumenterede forbedringer i trivsel og tryghed.
Afholde temadage med ekspert om skånsom magtanvendelse med inddragelse af hele personalet.
Skærpe alles fokus på at arbejde med "lyskrydsmodellen" som metode til at forebygge konflikter.
Indføre en fast procedure for, at alvorlige hændelser bliver gennemgået på personalemøder for at understøtte erfaringsopsamling og læring.
Styrke fastholdelsen af vores medarbejdere og reducere brug af vikarer
Ændre registreringspraksis, så fast tilknyttede timelønnede ikke længere tæller som vikarer, hvilket er en mere retvisende beskrivelse af vores andel af fast tilknyttet personale.
Vores syn på afgørelsen:
Vi mener, at skærpet tilsyn er en meget hård sanktion i forhold til kritikpunkterne.
Dele af Socialtilsynets kritik baserer sig på forældede oplysninger, mens enkeltepisoder bliver hævet til en generel uretsmæssig kritik. Rapporten beskriver hovedsageligt problematikker ved 3 beboere ud af i alt 37 beboere, men disse problemstillinger hæves til at gælde hele tilbuddet.
Vi mener, at afgørelsen er uforholdsmæssig sammenlignet med andre tilbud med lignende udfordringer.
Johnny Hast Hansen
Johnny Hast Hansen opsagde d. 6. August 2025 sin stilling som bogholder på deltid hos Hjertehusene. Han er nu fritstillet og er derfor fortid hos Hjertehusene.
Vi har også opsagt lejemålet, hvor Dimz Holding holdt til. Her var Johnny Hast Hansen tilknyttet som bogholder. Lejemålet er opsagt, for at der ikke skal kunne opstå tvivl om Hjertehusenes fokus på formål.
Alt hvad der vedrører Johnny Hast Hansen, hans fortid og hans ansættelse i Dimz Holding, har Hjertehusene intet med at gøre.
Jeg er ked af, at jeg med de bedste intentioner ansatte Johnny og ikke havde omtanke for, at Johnnys fortid, og de forhold han er associeret med, kunne komme til at skygge og så tvivl om Hjertehusenes primære formål og virke.
Det ligger mig meget på sinde at skabe de bedst mulige rammer med størst mulig kvalitet for vores beboere og pårørende. Derfor er jeg utrolig taknemmelig for at mærke den opbakning og tillid, vi i vid udstrækning møder fra pårørende, personalet og fra vores samarbejdspartnere.
Med venlig Hilsen
Lene Hast Møllegaard Tilbudsleder og ejer
Hjertehusene


Kommentarer